Twinkle | Digital Commerce

[Sponsored content] ‘Wij stomen talent klaar voor een directe bijdrage aan de digitale transformatie’

2017-05-27
180101
  • 3:52

Eind vorig jaar startte search, advies en interim bureau voor marketing, communicatie en digital professionals SchaalX een nieuwe startup: Schaal+. Aanleiding was de constatering dat marketing en communicatie een digitale transformatie ondergaan.  Vincent Roders, digital marketing & innovation manager bij Schaal+, legt uit: ‘SchaalX krijgt vanuit de markt steeds meer vraag naar digitale talenten. Talent dat nog steeds schaars is.'

Roders vervolgt: ‘Met onze startup Schaal+ willen we de generatie digital natives klaarstomen voor banen o.a. in de e-commerce. Er is een sterk toenemende vraag naar digitaal talent met de juiste actuele online kennis en expertise.’

Generatie Z
Roders legt uit wat de startup precies doet. ‘De generatie Z, digitale natives en starters op de arbeidsmarkt met een universitaire of HBO opleiding, hebben moeite om aansluiting te krijgen met bijvoorbeeld grote retailbedrijven. Bedrijven die nu in een transformatieproces zitten en digitaal talent aan zich willen binden. Wij gaan die brug slaan. In de eerste plaats ga ik nu persoonlijk langs universiteiten en hogescholen om toptalent te rekruteren. Zodra
ze zijn afgestudeerd bieden we hen een geweldig leerwerktraject aan. De talenten die we aannemen hebben naast uitgebreide selectie-interviews ook een uitgebreid assessment ondergaan. Wij willen er zeker van zijn dat onze digitale talenten daadwerkelijk ook het verschil kunnen maken bij onze opdrachtgevers. Daarnaast krijgen we regelmatig reacties binnen van studenten die al enige tijd geleden zijn afgestudeerd en op zoek zijn naar een meer dan gemiddelde uitdaging. Ook voor deze groep is er plek binnen Schaal+.’

80% actuele digitale kennis
Gedurende anderhalf jaar gaan de jonge professionals bij verschillende bedrijven aan de slag. De beste manier om te leren is volgens Roders namelijk om het te doen. Eén dag per week, de vrijdag, komen ze bij Schaal+ om hun kennis te verdiepen en te verrijken. Roders: ‘Kennis die onder andere wordt aangeboden via onze kennispartners, zoals social mediabureau ‘a friend of mine’; Netprofiler; Brandwebbing, Presenter, Expand Online of Beeckesteijn Business School. Maar ook Boombuzztic, Netmarketing, Splintt, Orga Advies, Binnenwerken en tot slot Adapt2value. Onze partners bieden masterclasses aan. Maar daarnaast besteden we ook aandacht aan competenties en vaardigheden zoals presenteren, leggen uit wat projectmanagement inhoudt en waar agile marketing over gaat. Wat meer algemene kennis over hoe een bedrijf werkt vullen we voor pakweg 80 procent aan met steeds weer actuele digitale kennis. Kijk, je kunt tijdens je studie wel veel leren over Facebook, maar dan weet je nog niet hoe een grote organisatie Facebook als marketinginstrument kan inzetten. Die kennis kunnen de deelnemers op de vrijdagen  opdoen. Tijdens het leer-werk traject ga ik persoonlijk  bij de organisaties langs, om te kijken hoe het gaat en adviseer ik opdrachtgevers en de professionals waar nodig.’ Wij hopen dat de young digital professionals die we bemiddelen over tien jaar de CMO’s van grote organisaties zijn. We gaan ondernemende  toppers in de markt zetten.’ 

Silicon Valley als voorbeeld
Opdrachtgevers kunnen kiezen uit twee programma’s. Naast het programma van anderhalf jaar bestaat de mogelijkheid van een programma met een lengte van 9 maanden. Voor beide programma’s volgen de young digital professionals kennisdagen op de vrijdag. Die dagen zijn belangrijk omdat het marketingvak continue verandert met een enorme snelheid. Roders: ‘Onze ervaring is dat er op universiteiten en HBO-opleidingen nog wel wat verbeterd kan worden, om het maar voorzichtig te stellen. De perfecte online marketingstudie heb ik nog niet ontdekt. Hier liggen zeker kansen. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de VS en dan vooral aan Silicon Valley. Daar komen de grote mannen van Google de laatste digitale innovaties uitleggen. IT bedrijven doneren miljoenen dollars aan het onderwijs. Toen Groupon naar de beurs ging, kwam de vice president naar de universiteit om alles uit te leggen. In de VS durven ze hun kennis te delen.’

Masterclasses voor bestaande marketing afdelingen
Roders is zelf ook al 15 jaar actief bezig met het digitale marketingvak. Hij begon ooit aan een studie Geografie en wilde leraar worden. Maar al tijdens zijn studie startte hij meerdere digitale reisportalen. Roders: ‘Voordat ik het wist had ik een online bedrijf. In deze functie combineer ik eigenlijk mijn passie voor coaching met mijn passie voor digitalisering. Voor jonge talenten is dit programma een ideale start van hun carrière. Het interessante is dat we nu merken dat de gesettelde marketeers bij onze opdrachtgevers behoefte hebben aan het bijspijkeren van hun digitale marketing kennis. Dat gaan we nu ook oppakken bij Schaal+. Voor deze marketeers gaan we masterclasses samenstellen, ook weer samen met onze kennispartners. We bieden hen de kennis van vandaag èn morgen!’

Inmiddels zijn de eerste talenten gescout en zijn de eerste deals met opdrachtgevers gesloten. Aan de vraag uit de markt ligt het niet, die is er. En de afgestudeerde academici en HBO-ers op zoek naar werk zijn er ook. Roders: ‘We hebben er alle vertrouwen in dat we als startup - vraag en aanbod van jonge digitale marketeers bij elkaar gaan brengen. En natuurlijk hebben we ook dromen. Liefst slaan we – als we in Nederland voet aan de grond hebben – onze vleugels verder in Europa uit.’

www.schaalplus.nl